ABA vs ABA

ABA Bloom Приложен поведенчески анализ

ABA vs ABA

Приложно поведенческият анализ е наука! Съществуват десетки статии, материали и литература в подкрепа на ефективността и доказаната резултатност на АВА. Огромен брой колеги от цял свят всекидневно работят и публикуват проучвания, безспорно отразяващи влиянието на АВА техники при работата с индивиди от различни популации, с различни проблеми и в различна среда.

И въпреки огромната популярност на АВА сред колегите и родителите, с които работя все още ми се случва да се сблъсквам многократно с коментари, които ми доказват, че тази наука е млада и има още дълъг път пред себе си, за да извоюва своето стабилно място.

Ето и някои от най-често срещаните заблуди, които съм чувала в практиката си:

  1. АВА не е за всеки. АВА не е за всяко дете.

Това твърдение е оксиморон. Ако приемем, че е вярно, то тогава би означавало, че всяка друга наука също не е за всеки: биологията не е за всеки, математиката не е за всеки, химията не е за всеки и т.н. Истината е, че АВА е за всеки и съществува навсякъде. Широка популярност добива сред хората с аутистична симптоматика, но това не означава, че АВА програмите не са резултатни, когато се прилагат при други хора. АВА принципите съществуват и ефектът им върху всеки от нас е ежедневен, просто не го знаем и не го отчитаме. Да отречем тези принципи и да твърдим, че те не работят, е все едно да отречем гравитацията и да твърдим, че на нас не ни действа.

Както всяка наука, така и АВА има свой систематичен подход в търсене и организиране на знанието за заобикалящия ни свят. Независимо от полето на практика, учените в различни сфери и в тази на Приложно поведенческия анализ, се ръководят от основните предпоставки и становища за описание, наблюдение, предположения и контрол.

  1. АВА не работи. АВА не работи при нашето дете.

Голяма част от доводите в защита на това, че АВА работи – какъвто и смисъл да се влага в това твърдение – са описани по-горе. Бих добавила още няколко неща. Когато аз твърдя, че нещо не работи или работи имам конкретни наблюдения. Например, смених батериите на дистанционното, но не мога да включа телевизора. Направих си маска за около очната зона, но фините линии не изчезнаха. Следвах нова рецепта за кекс, но не стана вкусен. Разбира се, поведението и развитието на детето не е формула и не е толкова лесно да смесим успешните съставки, за да получим търсения резултат.

Едно от 6те основни становища в АВА (и всяка друга наука) се нарича детерминизъм. Това е фактът, че всяко едно събитие е причинно предопределено от други събития. Или с други думи вселената е закономерно място, в което събитията са свързани по някакъв начин с други фактори, които биха могли да бъдат проучени. Предлагам Ви следващия път, когато останете разочаровани от нещо и твърдите, че то не работи, да се превърнете в един добронамерен учен и да си зададете следните въпроси:

  • Какво ми беше обещано?
  • До колко реалистични бяха обещаните цели?
  • Какво очаквах?
  • До колко реалистични бяха очакванията ми?
  • Специалистът имаше ли съответната квалификация?
  • Дадох ли достатъчно време, за да преценя ефекта?
  • Бях ли постоянен в следването на указанията и препоръките?

Отговорът на тези въпроси ще Ви помогне да се ориентирате и да прецените валидността на твърдението си.

Опитът ми показва, че в повечето случаи става въпрос за терапевт, който прилага АВА без необходимата квалификация, супервизия и знания и оставя впечатлението у родителите с чието дете работи, че всъщност „то, май АВА не е за нас….“. Това е логичен извод, предвид факта, че липсват резултати, ясни цели, индивидуална програма и организирано проследяване на напредъка на детето.

Родителят не е виновен! За мен вината е изцяло в специалиста. Но за да променим заедно това, следващият път, когато АВА не Ви проработи, замислете се всъщност науката ли не работи или специалистът, който я прилага J

  1. АВА може да навреди

Почти като градска легенда се носи слухът, че „…..на една моя приятелка, нейна позната чела в една Американска Фейсбук група, как детето на една от майките там било стресирано, разстроено и емоционално сринато след няколко месеца АВА сесии“.

АВА не уврежда децата! Едва ли има специалист в АВА сферата, който е минал по пътя на учене, трупане на практически часове, изпити, сертифициране и хиляди трудности, за да разстройва, натиска, натоварва и депресира детето, с което работи. Целта на АВА не е да  дресира, подчини, подкупи и манипулира детето! Точно обратното – целта е да се формират социално значими поведения, чрез много поощрение и похвали, да се генерализира наученото във възможно най-естествената до детето среда, да не се подкрепят проблемните поведения, а да се търси тяхната функция и да се заместват със социално приемливи, адаптивни умения. Разбирам че, АВА има негативна окраска, заради присъствието на Наказанието като термин и процедура в науката, но повярвайте това далеч не е толкова страшно, а и не се прилага безразборно и своеволно в реалната практика.

АВА е сериозен подход с научно доказана ефективност и парадоксалното е, че всъщност това е бялата лястовица сред огромен брой терапии, методи и способи, които са увреждащи, рискови и най-малкото скъпи и безрезултатни за детето.


Насоките и съветите в статията не заместват индивидуалните консултации, сесии и супервизии с обучен и сертифициран специалист.