Приложно поведенческият анализ е сравнително млада наука за света, а за България съвсем нова. Едва през последните няколко години принципите на АВА се прилагат в малък брой центрове и организации в по-големите градове в страната ни като все още липсват достатъчно специалисти в сферата, няма преводна литература на български език и няма обучение на университетско ниво в държавата. Това са и една част от причините за недостатъчната информация и за грешните очаквания към подхода.
Много от родителите и колегите не знаят какво представлява АВА и подценяват или надценяват ефективността на методите само въз основа на откъслечни знания и наблюдения, получени от подозрителни източници.
Ето пет важни аспекта, които всеки родител е добре да знае, преди да започнат АВА сесиите с детето.
В голяма степен това е валидно за всяка една терапия, която се прилага с детето, но в АВА участието на родителя е абсолютно задължително. Не очаквайте, че нещо ще се промени, ако Вие просто оставяте и взимате детето в уречения час на сесията. Необходимо е принципите на АВА да се прилагат ежедневно, за да има промяна и не се притеснявайте, че ще се превърнете в терапевт – тази роля не пречи на родителската такава, а даже я допълва и връзката с детето ще стане още по-пълноценна.
Ефективността на науката зависи до голяма степен от мащаба на прилагането ѝ т.е. АВА принципите трябва да се въвеждат във всяка една среда от ежедневието на детето. Например, с дете, с което работя за вокална комуникация, аз следвам изготвената АВА програма (и обучавам родителите да я следват) във всички възникнали през деня ситуации на искане и мотивация от страна на детето. Няма как, когато детето е гладно и иска банан, да следвате АВА насоките, а когато е жадно и иска вода, да не ги следвате.
В повечето случаи АВА сесиите продължават години като най-голям напредък се наблюдава в началото на работата, след което може да се наложи да се увеличи или намали интензивността. Продължителността на АВА терапията зависи от дефицитите и трудностите на детето като целта не е „наваксване“, а натрупване и надграждане на дадени умения и намаляване на проблемни поведения.
Освен за натрупването на нови знания и функционални умения, АВА се прилага и за преодоляване на проблемни поведения. Много от тези поведения са били награждавани и прекъсването на това, ще доведе до ескалация на кризите. Трябва да сте наясно, че ще има и неприятни моменти, но те ще са очаквани и временни, след което поведенията ще започнат да намаляват.
АВА сесиите няма да излекуват детето, няма да го направят невротипично и няма магически да изчезне диагнозата му. Ако следвате насоките на терапевта, АВА може да помогне в голяма степен за по-нормалното функциониране и адаптиране както на детето, така и на семейството му.
Насоките и съветите в статията не заместват индивидуалните консултации, сесии и супервизии с обучен и сертифициран специалист.