Щрак! Бъдете нащрек!

ABA Bloom Приложен поведенчески анализ

Щрак! Бъдете нащрек!

Има множество текстове, статии, публикации и информация относно това какво представлява Приложно Поведенческият Анализ (Applied Behavior Analysis – ABA), с кого се работи, как протича сесията и какво да очакват родителите. Значително по-малко е написано във връзка с характеристиките на лошо приложената АВА терапия. Способността да се отличи добрата услуга е от съществено значение, особено за родители и специалисти, които за първи път ще имат досег с АВА.

Ще посоча само някои характеристики, които ще Ви подскажат, че нещо не е наред и за които да сте нащрек 🙂

  • Фокусът на програмата е върху несъществени проблеми – например, при 6-годишния Емил липсва стабилна комуникация, той проявява агресия и все още е с памперс, но АВА терапевтът предимно работи на маса с пъзели, оцветяване и разпознаване на цифри, тъй като иска да го подготви за училище.
  • В сесиите се използва предимно храна – често при децата, с които работим се оказва, че липсва голям набор от интереси, играчки и дейности, които бихме могли да използваме в сесията. Тогава какво остава – любими лакомства и храни. А кои са любимите лакомства на децата? Вредните! Не попадайте в този капан!!! Всяко дете има нещо, което все пак харесва и му доставя удоволствие извън храната. Огледайте се по-внимателно, би могло да е дейност, например тичане заедно с Вас от единия до другия край на стаята или игра с вода, може би музика или пък лек масаж? Използването само и единствено на неща за хапване крие огромен риск от влошаване здравето на детето и въобще не е етично да използваме храна, само за да си отметнем задачите за деня. В Етичния кодекс точка 4.10 е посочено, че употребата на вредни за развитието и здравето на клиента неща се свежда до минимум. Не е етично и да депривираме детето (да го държим гладно и жадно) само, за да създаваме учебни възможности. Все пак, ако се налага да използвате храна за някоя програма, използвайте плодове, зеленчуци или пресни сокове, според предпочитанията на детето и само със съгласието и знанието на родителя.
  • Работи се само и единствено на маса – АВА не е маса, стол и материали + едно измъчено дете срещу вас, което бързо и механично изпълнява задачи. Добрият АВА терапевт може да създаде от всяка възникнала възможност в ежедневието на детето учебна ситуация по начин, по който то да не усети това. Физическото задържане на детето в работното пространство също не е добър вариант.
  • Работи се предимно и само в терапевтичната стая – „ – Как беше днес Мими?“, „- А супер, много съм доволна“, „Ок! Довиждане“. Вратата се затваря и Чао! Случилото се по време на АВА сесията остава зад вратата… Ролята на АВА терапевта е освен всичко друго и да научи родителите как да пренесат резултатите от терапевтичната стая в друга среда. Разбира се най-оптималният вариант е с детето да се работи в дома му, навън и на различните места, които то посещава. Но ако това е невъзможно, „пренесете“ Вашата терапевтична стая във всяка стая от къщата на детето чрез включването на родителите.
  • Елиминират се всички разсейващи фактори – създаването на изкуствен вакуумен аквариум, в който детето да съществува не е в услуга на никого. Сигурно често сте попадали на твърдения, че детето се разсейва от друго дете, от светлината, от шума на колите, от минаващ камион, от слънцето, което свети през прозореца и т.н. Светът навън е такъв и вместо да го нагодим според детето, включете детето в света.
  • Не се дава възможност и пространство за включване на родителите – АВА терапия без обучение и включване на родителите е като да имате ръкавици без пръсти в много студен зимен ден. Да, такива ръкавици има и Да, такава терапия се случва, но тя е някак половинчата и в повечето случаи не съвсем ефективна и с малко резултати.
  • Обхваща много различни техники, често с недоказана ефективност – не се доверявайте на АВА колега, който едновременно е делфино терапевт, привърженик на теорията за „майката-хладилник“ и лекува с магнити…. Основно правило в нашата професия (независимо сертифициран ли е специалистът или не е и само прилага АВА принципите под супервизия) е уповаване на научно доказаните методи точка 1.01 Ако се чудите кой метод е научно доказан и кой не, проверете тук
  • АВА терапевтите не са добре обучени или нямат регулярна супервизия – задавайте въпроси и се интересувайте: кой е терапевтът на Вашето дете, през какви обучения е преминал, има ли регулярна супервизия и от кого, ако е сертифициран – проверете дали наистина е така и дали този сертификат се поддържа според съответните условия. Не е необходимо всеки, който прилага АВА с детето Ви да е сертифициран, но ако твърди, че е, то е добре това да отговаря на истината, а ако не е сертифициран – да получава регулярна супервизия. Ето и малко повече информация въпроси 13 и 14
  • Програмата, интензивността и целите не са съобразени с индивидуалните нужди на детето – обръщайте внимание до колко предложената програма от АВА терапевта, съответства на оценката и нуждите на Вашето дете и доколко е шаблон за многократна употреба.
  • Целите не се постигат и/или не се подменят с други – за мен АВА е изкуство и това изкуство се състои в тънката граница между лесно постижимите, но все още недостигнати цели, фокус върху социално значимото и баланс в решенията какво ново да се включи и какво да се промени. Точно като в една хубава картина: нищо не е в повече, нито пък излишно или по-малко, цветовете са меки, хармонични и ти е приятно да си там, пред нея 🙂
  • Не се изготвят регулярно доклади за постигнатото от детето и не се събират данни – абсолютно задължително е за всяка една програма да се събират данни и да се проследява графично напредъкът на детето. Ако това липсва, то значи детето Ви не получава АВА терапия.

Насоките и съветите в статията не заместват индивидуалните консултации, сесии и супервизии с обучен и сертифициран специалист.