Често задавани въпроси

За малко повече яснота

Ето какво ме питате най-често



Въпроси

1Какво е АВА?
Приложно поведенческият анализ (Applied Behavior Analysis – ABA) е наука, която системно прилага принципи, основани на теорията за учене. Целта е да се подсилят и подобрят социално значими поведения и да се намалят нежеланите поведения. Фокусът е върху отделния индивид (не върху групата). В АВА обективно се демонстрира взаимовръзката между постигнатото поведение и прилагания подход като поведението се разглежда в контекста на средата.
2Колко часа АВА на ден трябва да има детето?
Целта е да се постигне оптималният за резултатността при вашето дете обем сесии. Според литературата и проучванията, оптималната резултатност се постига при интензивност между 20 и 40 часа на седмица с малки деца (до 4 г.) с продължителност 12 месеца. За съжаление тази интензивност за България е почти непостижима, поради липсата на специалисти, финансови и логистични затруднения. Но има начин и ключът е в участието на родителите и прилагането на АВА принципите в ежедневието и естествената среда на детето, под супервизията на обучен АВА специалист.
3Коя е най-подходящата възраст, за да се започне АВА?
Колкото по-рано се започне прилагането на АВА, толкова по-добре. В момента, в който видите и установите, че детето има дефицити в дадена област или проявява проблемни поведения, не чакайте, действайте! Никога не е твърде късно. Стратегиите, заложени в АВА биха могли да помогнат при хора на всяка една възраст. И все пак никога не съм работила със семейство, което съжалява, че са започнали АВА рано, но съм работила с много, които съжаляват, че не са започнали АВА на време.

Още по темата:
Източник 1
Източник 2
4За какво може да се прилага АВА?
За почти всичко! Стига да е поведение и това поведение да може да бъде наблюдавано и отчитано.
5Кога се прилага АВА?
Във всички случаи, в които детето проявява проблемни поведения, възпрепятстващи неговото нормално ежедневие, функциониране и функционирането на семейството. Както и когато искаме детето да научи ново умение, да го трансферира и генерализира или да стабилизира вече съществуващо такова.
6За кого е подходяща АВА терапията?
Ако Вашето дете:
  • Трудно дава и споделя играчките си
  • Не приема „Не“
  • Не може да чака
  • Очният контакт е редуциран и нестабилен
  • Не реагира при повикване по име
  • Трудно преминава от една дейност в друга
  • Не следва и не изпълнява това, което му казвате
  • Има затруднения с речта
  • Има трудности със съня, храненето, махането на памперса
  • Има трудности в самообслужването
  • Манипулира по специфичен начин с предметите и играчките
  • Проявява проблемни поведения като плач, агресия, удряне, хапане, самонараняване и др. в множество ситуации, които трудно могат да бъдат овладени и контролирани и детето трудно се успокоява
  • Не играе функционално………..
  • то тогава АВА може да помогне!
    7Къде е по-удачно да се провежда АВА – в дома на детето (т.е. неговата естествена среда) или в кабинета на терапевта/дневен център?
    АВА програмата на детето има най-голяма резултатност, ако се прилага навсякъде - както в центъра или занятията, които посещава, така и в дома на детето. Голяма част от уменията, които бихме искали да се формират у детето се случват в неговата естествена среда – хранене, приготвяне за сън, събличане/обличане, тоалет и др. и е чудесно, ако може да се работи върху тях в дома на детето. За други умения е по-подходяща структурираната среда извън дома – социални групи, игра и комуникация с връстници, спазване на ред и правила в учебната стая и т.н. При всички случаи работата в екип със семейството, учителите и другите колеги около детето, би дала чудесни резултати в посока трансфериране и генерализиране на научените умения в друга среда.
    8Детето ми е много малко, дали няма да се уморява бързо?
    АВА сесията не е само стоене на маса и учене в класическия смисъл на диадата „учител – ученик“. АВА се имплементира в цялото ежедневие на детето и в повечето случаи, особено с малките деца, е под формата на игра, така че то не усеща процеса на „преподаване“. Малките деца имат неизчерпаема енергия, която един добър АВА специалист би могъл много ползотворно и ефективно да използва и трансформира във функционални възможности за увеличаване на социално приемливи поведения и намаляване на проблемни поведения. Когато сесията е забавна, естествена и креативна, детето само иска да участва. Разбира се лошият сън, хранене, струпване на събития и други фактори биха могли да се отразят на детето, за което АВА специалистът следи и предприема необходимите действия с цел адаптиране на програмата.
    9Детето се разсейва от мен, трябва ли да присъствам като родител в сесиите?
    Участието на родителя и способността му да прилага АВА стратегии е от огромно значение за напредъка на детето и задържане на резултатите. Ако детето се разсейва от присъствието на родителя, това означава, че то има трудности да генерализира наученото и че не е под инструкционален контрол. Например, ако детето може да назове по картинка съществително или да повтори сричка/дума в присъствието на терапевта, но не и когато майка му присъства в сесията, то какъв е смисълът на АВА сесията? Обикновено при системното и планово организирано включване в сесиите и обучение на родителя, поведението на детето се стабилизира и резултатите са налични навсякъде и с всеки.
    10Аз съм родител, трябва ли да се превърна и в терапевт на детето?
    Проучванията и литературата показват, че прогресът при децата е най-значим в първите 1-2 години от началото на АВА сесиите. Именно това е периодът, в който участието на семейството е най-важно и необходимо. Ролите на родител и терапевт се съчетават плавно и едната не отменя другата, когато детето има нужда от грижа и помощ, за да се развива и напредва. Колкото по-активно се включат родителите в АВА програмата на детето си, толкова по-рано ще се преодолее нуждата от тяхното интензивно участие.
    11Трябва ли детето да има поставена диагноза от аутистичния спектър, за да се започнат АВА сесии?
    Не, не е нужно. Стига детето да проявява дефицити, които отговарят на професионалния опит, квалификация и знания на специалистa, който ще работи с детето, диагнозата не е необходима.
    12Цял живот ли детето ми ще има нужда от АВА сесии?
    Много е трудно да се отговори колко време ще е необходимо да се провеждат АВА сесии с детето Ви. След като се направи оценка и се изгради индивидуален поведенчески план, се залагат конкретни цели и критерий за достигането им. В повечето случаи тези цели са краткосрочни и дългосрочни. Започва се от краткосрочните, които са много раздробени, напр. детето ще назовава 10 картинки на съществителни от околната среда; детето ще довърши 5 познати започнати песнички; детето ще имитира едностепенна двигателна схема, демонстрирана от терапевта; детето ще използва дума, за да получи това, което иска и вижда в стаята и т.н. След като се постигнат тези цели, се залагат нови от същата област до достигане на дългосрочната цел. Този процес прилича на стълбище с привидно еднакви стъпала, но всяко е малко по-високо от другото. Колко бързо, как и до кога детето ще изкачва тези стъпала, не бих могла да кажа.
    13Колко са сертифицираните АВА специалисти в България?
    Степените на сертификация, които BACB (Behavior Analyst Certification Board) предлага и поддържа са 4:
  • RBT® (Registered Behavior Technician ™) – сертифицираният специалист на това ниво работи директно с детето като прилага АВА програми, разработени и предоставени от неговия Супервайзър. RBT специалистът винаги работи под супервизията на BCaBa® или BCBA®, което е едно от задължителните условия, за да се поддържа сертификатът.
  • BCaBA® (Board Certified Assistant Behavior Analyst®) – сертифицираният специалист на това ниво работи директно с детето като прилага АВА програми под супервизията на BCBA®. BCaBA® специалистът има право да супервизира RBT® специалисти, но самият той винаги работи под супервизията на BCBA®, което е едно от задължителните условия, за да се поддържа сертификатът.
  • BCBA® (Board Certified Behavior Analyst®) – сертифицираният специалист на това ниво разработва АВА програмите, обучава, супервизира други колеги и работи директно с деца. ВСВА® специалистът е независим от супервизията на други, освен в случаи, при които има нужда от компетенцията на друг колега, поради естеството на казуса, с който работи.
  • BCBA-D™ (Board Certified Behavior Analyst – Doctoral™) – сертифицираният специалист на това ниво притежава BCBA® сертификат с докторска подготовка и насоченост.
  • В България сме сертифицирани няколко колеги. За справка, можете да видите тук като въведете държавата и сертификата, който Ви интересува.
    14Трябва ли терапевтът да е сертифициран, за да провежда АВА сесия?
    Оптималният вариант e с Вашето дете да работи RBT®, под супервизията на BCaBA® и/или BCBA®. Резултати биха могли да се постигнат и при включването на специалист, който работи директно с детето и прилага АВА принципите, без да има някой от горе посочените сертификати, НО е под регулярната и добре организирана супервизия от BCBA® или BCaBA®.

    Харесайте Facebook страницата на ABABloom


    В нея ще откриете още интересна и актуална информация, а също и предстоящи събития, в които ще взема участие.


    Разгледайте