Винаги в края на първоначалната среща с родителите, задавам въпроса „Какви са Вашите очаквания към мен и към АВА сесиите?“. Над 80% от родителите отговарят „Детето да проговори!“. Съвсем очакван отговор, предвид факта, че семейството се обръща към специалист, тъй като детето има сериозен дефицит в тази област. Може би мога да преброя на едната си ръка случаите, в които отговорът е бил „Детето да комуникира“. Това ми даде идея днешната тема да е посветена на двата титана: Реч и Комуникация.
Правя една уговорка: аз не съм логопед и всичко, което пиша, както и това което прилагам в работата си са АВА техники. Този материал няма за цел да се противопоставя на съществуващите логопедични теории за развитие на речта и комуникацията, а да запознае читателите с АВА перспективата по темата J
Вербалното поведение в АВА се определя предимно според функцията, а не според формата и структурата (Skinner, 1957) Всъщност това, което ни интересува е причината. Дали детето ще каже „банан“, когато е гладно и иска банан, дали ще плаче и сочи към банана, дали ще направи жесто-мимичен знак за банан, дали ще подаде картинка с нарисуван банан или ще напише „банан“, това са все примери на вербално поведение. Общото е функцията: детето е гладно и иска да яде банан. Вербалното поведение включва вокално поведение (реч) и не вокално поведение (картинки, жестове, надписи и т.н.), както и социална интеракция между говорещия и слушателя. Така, че ДА комуникацията не е само вокална. Комуникацията може да бъде чрез картинки, жестове, посочващ жест, устройство и др. И пак подчертавам: вербалното поведение не е само вокална реч!
За децата, които имат затруднения с вокалната реч, трябва да изградим среда, подпомагаща тяхната комуникация. Това се случва чрез създаване на множество възможности за вербално поведение в ежедневието на детето като включим интересни за него играчки, предмети, материали и дейности.
Ето няколко клопки, които биха могли да попречат на комуникацията:
Среда, която е благоприятна за комуникация е тази в която:
За да провокираме детето да комуникира, можем да приложим някои хитринки, като например:
Имайте предвид, че невротипичното дете има стотици комуникативни възможности всеки ден! Защо с Вашето дете да не е същото???
Комуникацията е нещо, което се случва всеки ден, през целия ден. Това не е урок, който трябва да провеждаме 2 пъти на ден по 10 минути….. Помислете за себе си: как ще се почувствате, ако имате възможност да изразите желанията си само между 9.10 и 9.20 сутринта във вторник и петък?
Знам колко забързано е ежедневието днес и колко по-лесно е да дадем на детето всичко, от което то може би би имало нужда във всяка ситуация: да го облечем ,да го нахраним, да му предложим 10 различни играчки и да го обслужим. Но това е „мечешка услуга“ J От сега нататък, изчаквайте детето, дайте му пространство за инициация и за комуникация. Повярвайте, никой няма да Ви обвини, че сте лош родител, защото изчаквате и давате пространство на детето си да комуникира. Напротив, парадоксалното е колко често чувам репликите „свръх протективен родител“, „майка орлица“ и „майка, залепена за детето си“.
Действайте от днес! Не го отлагайте за утре! Утре са стотици изгубени вчерашни възможности за комуникация, с които детето Ви се отдалечава от така желаната цел!
А всъщност каква е целта? Да, може би целта е детето да проговори, но истината е, че дори и да не проговори има алтернативни методи то да се изрази: PECS, жесто-мимичен език, устройства за комуникация. Стойностната функция на комуникацията, всъщност не е за Вас като слушател, а за детето като „говорител“. Смисълът е в това всеки човешки индивид да има сигурност, че в момента в, който свари в себе си желание, болка, нужда, той да може да го изрази и да знае, че ще бъде разбран, ще му се откликне и ще му се помогне. Не по-маловажно е спокойствието, че Аз мога да имам контрол над ситуацията и това, което искам и отправям като желание към другия.
А сега си представете свят, в който разчитаме само и единствено на представата на другите за нас. Свят, в който няма комуникация и всичко зависи от другия, а не от мен, тъй като няма как да се изразя какво искам…. Страшно, нали?
Насоките и съветите в статията не заместват индивидуалните консултации, сесии и супервизии с обучен и сертифициран специалист.