Много бих искала да разполагам с магическа готварска книга, в която да има рецепти за всичко! Тогава веднага в съдържанието бих потърсила: „Ястия от думи“ и „Гозби за бързо проговаряне“. За съжаление такава книга няма…. и речта при децата от аутистичния спектър остава манджата с най-загадъчни съставки, най-сложна рецепта и най-трудна за овкусяване. Все пак обаче има някои насоки, които ако следвате бихте могли да подпомогнете проговарянето и да увеличите честотата на употреба на думите, които може би детето Ви има, но използва рядко и когато то си реши.
Skinner разглежда речта като поведение, което се усвоява, учи и надгражда посредством взаимодействието със средата и въз основа на същите принципи, отговорни за всяко едно друго не речево поведение. Авторът класифицира речта по функция, а не по форма и така, всеки вид изразяване може да има комуникативна функция. Например, 6-месечното бебе, което плаче, защото е гладно комуникира със същата функция, както детето, което посочва към банан, момичето, което прави жесто-мимичен знак за ябълка, момчето, което подава картинка с бисквита или някой който казва/пише „спагети“, когато е гладен.
Вербалното поведение включва социална интеракция между „говорещия“ и слушателя. Skinner подчертава и се фокусира върху ролята на „говорещия“ (слагам го в кавички, за да не се чете буквално) като отличава 6 основни вербални операнти, от които най-важната и ключова за развитието на речта е МАНД (mand) – термин, който той въвежда. Функцията зад манд е искане – Манд е начинът, по който детето си иска това, от което има нужда или това, което харесва. Именно тук трябва да се насочат началните усилия в посока формиране на комуникация.
Манд е първата комуникативна форма, която децата обикновено усвояват и е пряко свързана с тяхната текуща мотивация. Няма значение дали детето е вербално или не, то има желания, които бихте могли да уловите и да канализирате в множество комуникативни ситуации и за целта са необходими следните много важни условия:
Опитвайте се да създавате тези условия многократно в ежедневието на детето и да улавяте неговата мотивация, за да провокирате реч.
Ето и още няколко съвета, които можете да следвате, за да формирате и увеличите появата на повече срички/думи, с които детето да си иска:
Насоките и съветите в статията не заместват индивидуалните консултации, сесии и супервизии с обучен и сертифициран специалист.