Рецепта за първите думи

ABA Bloom Приложен поведенчески анализ

Как да сготвим вкусна МАНДжа – рецепта за първите думи

 Много бих искала да разполагам с магическа готварска книга, в която да има рецепти за всичко! Тогава веднага в съдържанието бих потърсила: „Ястия от думи“ и „Гозби за бързо проговаряне“. За съжаление такава книга няма…. и речта при децата от аутистичния спектър остава манджата с най-загадъчни съставки, най-сложна рецепта и най-трудна за овкусяване. Все пак обаче има някои насоки, които ако следвате бихте могли да подпомогнете проговарянето и да увеличите честотата на употреба на думите, които може би детето Ви има, но използва рядко и когато то си реши.

Skinner разглежда речта като поведение, което се усвоява, учи и надгражда посредством взаимодействието със средата и въз основа на същите принципи, отговорни за всяко едно друго не речево поведение. Авторът класифицира речта по функция, а не по форма и така, всеки вид изразяване може да има комуникативна функция. Например, 6-месечното бебе, което плаче, защото е гладно комуникира със същата функция, както детето, което посочва към банан, момичето, което прави жесто-мимичен знак за ябълка, момчето, което подава картинка с бисквита или някой който казва/пише „спагети“, когато е гладен.

Вербалното поведение включва социална интеракция между „говорещия“ и слушателя. Skinner подчертава и се фокусира върху ролята на „говорещия“ (слагам го в кавички, за да не се чете буквално) като отличава 6 основни вербални операнти, от които най-важната и ключова за развитието на речта е МАНД (mand) – термин, който той въвежда. Функцията зад манд е искане – Манд е начинът, по който детето си иска това, от което има нужда или това, което харесва. Именно тук трябва да се насочат началните усилия в посока формиране на комуникация.         

Манд е първата комуникативна форма, която децата обикновено усвояват и е пряко свързана с тяхната текуща мотивация. Няма значение дали детето е вербално или не, то има желания, които бихте могли да уловите и да канализирате в множество комуникативни ситуации и за целта са необходими следните много важни условия:

  • Мотивацията на детето
  • Наличието на играчки, предмети и дейности, които то харесва и иска
  • Контрол от Ваша страна над тези харесвани от детето неща. Подходящи са:
  • любими храни и напитки, които да давате по-малко и многократно, за да има повече възможности за манд. Например, вместо целия пакет снакс, давайте парченцата едно по едно.
  • играчки, предполагащи Вашата намеса като сапунени мехурчета, масаж с четка или масажор, пумпали, музикални играчки с копчета, музикални инструменти. Лесно можете да контролирате доставянето на тези приятни за детето занимания и да създавате множество възможности за манд като спирате съответната играчка или дейност и очаквате детето да си я поиска отново.
  • дейности, които лесно може да прекъснете като танцуване, слушане на музика, гледане на филмче, физически игри с Вас.
  • дейности, които имат стабилен позитивен заряд за детето, например излизане навън, люлеене, игра с вода.

Опитвайте се да създавате тези условия многократно в ежедневието на детето и да улавяте неговата мотивация, за да провокирате реч.

Ето и още няколко съвета, които можете да следвате, за да формирате и увеличите появата на повече срички/думи, с които детето да си иска:

  • Подберете думи, които да са познати на детето и то да демонстрира, че разбира. Например, когато кажете: „Излизаме навън, вземи си обувките“, детето отива към външната врата и си взима обувките. Чудесна възможност да започнете с дума близка до обувки (според вокалните възможности на детето).
  • Подберете думи, чиито звукове вече фигурират в речевия репертоар на детето. Например, ако то харесва балони и често чувате, че си бърбори и се отличава звук „б“, можете да започнете със сричката „ба“, с която детето да си иска балони.
  • Подберете думи, които детето често чува около себе си и свързва с положителни емоции. Например с няколко срички от текста на любима песен ще имате по-голям успех, отколкото с думата „песничка“.
  • Подберете няколко различни думи и работете над тях едновременно според ситуацията. Старайте се тези думи да не са много близки като звучене. Например, „ало“, ако детето харесва песента за „Ало, ало Слънчице“, „топа“, ако детето се забавлява да играе с топка и „ма“, ако обича да му правите масаж.
  • Не започвайте с думи, които детето свързва с нещо неприятно и не забавно, като „сън“, „тоалетна“, „супа“ и др.

Насоките и съветите в статията не заместват индивидуалните консултации, сесии и супервизии с обучен и сертифициран специалист.