Нейно Величество Имитацията

Нейно Величество Имитацията

Още в най-ранна възраст децата се научават да имитират като това се случва с лекота – например, докато играят с мама на „ку-ку“, докато някой възрастен прави смешни физиономии или докато гледат по-голямата си сестра как се реше. Повторението на видяно вече действие, води до похвали, екзалтация и радост от присъстващите и всъщност това го подкрепя и награждава, за да се случи в бъдеще отново.    Децата с трудности в развитието, често обаче имат нужда от организиран процес на учене, за да започнат да имитират. При липса на умения за имитация, това трябва да е една от целите в програмата на детето, независимо от възрастта. Работила съм с много деца на най-различна възраст и с най-различни диагнози и от опит знам, че всеки може да се научи да имитира. Целта е да се стигне до генерализирана имитация т.е. детето да използва уменията си за имитация не само като поведенчески отговор в позната среда и с познати хора, а навсякъде и с всички според ситуацията. Ето няколко причини защо е важно да учим детето да имитира:

  1. Уменията за имитация водят до други функционални умения. Ако детето може да имитира демонстриран двигателен модел с или без предмет, то много лесно бихме могли да формираме или да разширим способностите му в много области: игра, социална интеракция, функционална употреба на предметите, комуникация. С други думи дете, което имитира, всъщност може да учи по-бързо и пълноценно.
  2. Демонстрацията е много по-ефективна от обяснението. Опитайте да обясните на едно дете как да си върже обувките и след това му покажете. Със сигурност моделът, който ще му покажете, ще е много по-успешен в посока научаване на това умение, отколкото обясненията, ако то може да имитира.
  3. Децата от аутистичния спектър често имат добри визуални способности. Това би могло да се използва като тяхна силна страна и да се работи за имитация.
  4. Добрите умения за имитация способстват за адаптацията в нова, непозната среда, както и за играта, комуникацията и интеракцията с връстници.

За да научите детето да имитира, следвайте тези лесни стъпки:

  • Определете дали ще започнете с имитация с предмет (функционална игра с играчка, ежедневна дейност) или имитация на двигателна схема (движения с тяло, ръце, крака като например, вдигане на ръце, даване на целувка, завъртане и т.н.).
  • Ограничете се до няколко модела и след като детето ги научи включете нови.
  • Работете в различна среда с различни хора и различни предмети по една и съща цел. Например, ако искате да научите детето да играе с количка и писта, подбирайте различни коли, играйте в хола, в детската стая, при баба, включете тати, батко и дядо.
  • Покажете модела и подайте инструкция „Направи като мен“. Изчакайте и ако детето не се въвлече в демонстрираното поведение или направи нещо друго, покажете му модела отново и веднага му помогнете. В бъдеще отдръпвайте помощта, за да остане само модела и поведението.

Виж разработен урок за имитация на едностепенна двигателна схема тук. 


Насоките и съветите в статията не заместват индивидуалните консултации, сесии и супервизии с обучен и сертифициран специалист.