Нейно Величество Имитацията
Още в най-ранна възраст децата се научават да имитират като това се случва с лекота – например, докато играят с мама на „ку-ку“, докато някой възрастен прави смешни физиономии или докато гледат по-голямата си сестра как се реше. Повторението на видяно вече действие, води до похвали, екзалтация и радост от присъстващите и всъщност това го подкрепя и награждава, за да се случи в бъдеще отново. Децата с трудности в развитието, често обаче имат нужда от организиран процес на учене, за да започнат да имитират. При липса на умения за имитация, това трябва да е една от целите в програмата на детето, независимо от възрастта. Работила съм с много деца на най-различна възраст и с най-различни диагнози и от опит знам, че всеки може да се научи да имитира. Целта е да се стигне до генерализирана имитация т.е. детето да използва уменията си за имитация не само като поведенчески отговор в позната среда и с познати хора, а навсякъде и с всички според ситуацията. Ето няколко причини защо е важно да учим детето да имитира:
- Уменията за имитация водят до други функционални умения. Ако детето може да имитира демонстриран двигателен модел с или без предмет, то много лесно бихме могли да формираме или да разширим способностите му в много области: игра, социална интеракция, функционална употреба на предметите, комуникация. С други думи дете, което имитира, всъщност може да учи по-бързо и пълноценно.
- Демонстрацията е много по-ефективна от обяснението. Опитайте да обясните на едно дете как да си върже обувките и след това му покажете. Със сигурност моделът, който ще му покажете, ще е много по-успешен в посока научаване на това умение, отколкото обясненията, ако то може да имитира.
- Децата от аутистичния спектър често имат добри визуални способности. Това би могло да се използва като тяхна силна страна и да се работи за имитация.
- Добрите умения за имитация способстват за адаптацията в нова, непозната среда, както и за играта, комуникацията и интеракцията с връстници.
За да научите детето да имитира, следвайте тези лесни стъпки:
- Определете дали ще започнете с имитация с предмет (функционална игра с играчка, ежедневна дейност) или имитация на двигателна схема (движения с тяло, ръце, крака като например, вдигане на ръце, даване на целувка, завъртане и т.н.).
- Ограничете се до няколко модела и след като детето ги научи включете нови.
- Работете в различна среда с различни хора и различни предмети по една и съща цел. Например, ако искате да научите детето да играе с количка и писта, подбирайте различни коли, играйте в хола, в детската стая, при баба, включете тати, батко и дядо.
- Покажете модела и подайте инструкция „Направи като мен“. Изчакайте и ако детето не се въвлече в демонстрираното поведение или направи нещо друго, покажете му модела отново и веднага му помогнете. В бъдеще отдръпвайте помощта, за да остане само модела и поведението.
Виж разработен урок за имитация на едностепенна двигателна схема тук.
Насоките и съветите в статията не заместват индивидуалните консултации, сесии и супервизии с обучен и сертифициран специалист.