Какво да попитам родителите на първата среща с тях?

ABA Bloom Приложен поведенчески анализ

Какво да попитам родителите на първата среща с тях?

Първият етап от моята работа включва среща, на която се запознавам с родителите и детето, изслушвам техните притеснения, ориентирам се до колко мога да бъда полезна, разказвам за себе си, за АВА и за това, което правя.  Понякога времето на тези срещи просто отлита и чак вкъщи установявам, че „Еххххх, как забравих да попитам за……(област от поведението на детето, за която съм пропуснала да получа информация)“. След няколко такива пропуска си направих бланка, която да е моята опора и да ме подсеща за въпросите към родителите. Областите от поведението на детето до голяма степен съм взаимствала от оценъчната методика, която използвам най-често в практиката си – VB MAPP и са само ориентировъчни.  

 Започвам с обща информация: дата на провеждане на срещата, кой присъства, име на детето и родителите, дата на раждане, братя/сестри, къде и с кого живее детето.

Продължаваме с въпроси във връзка с притесненията на родителите към момента на срещата ни.

След това се насочвам към въпроси, които ми носят информация за бременността, раждането, двигателното развитие на детето, изследвания, диагноза, алергии, ваксини, хранителен режим/диета. Важна информация дава и описанието на ритъма на бодърстване и сън на детето, както и уменията за самообслужване: хранене, обличане, тоалет.

После, говорим за другите терапии, детската градина/училището които детето посещава – как се справя там, трудна ли е била раздялата, има ли резултати и какви, от колко време се посещават съответните занятия.

Следващата област, която обсъждаме е Реч. Въпросите са следните:

Как детето комуникира?

Какво може да си поиска с думи/срички?

Може ли да си поиска играчка/предмет, която не е в стаята?

Посочва ли и в какви ситуации?

Бърбори ли през деня и в какви ситуации?

Може ли да назовава по книжка/картинка или предмети от околната среда?

Може ли да повтори звук/сричка/дума след Вас?

Случва ли се да повтаря думи/фрази, чути от филми, реклами?

Може ли да довърши думите от позната и харесвана детска песничка?

Отговаря ли на въпроси: Как се казваш?              На колко години си?

Продължаваме с уменията на детето да слуша, разбира и изпълнява това, което му се казва. Тук добри въпроси са дали детето реагира при повикване по име; колко и какво разбира, когато му се говори. Хубаво е да се подсетите да питате за примери: „Какво Ви е направило впечатление, че не разбира, когато  му кажете?“, ‚Какво изпълнява, когато му кажете?“. Посочва ли частите на лицето и тялото си, когато го помолите? Разбира ли инструкции, които са придружени с жест?

 Следващата важна област е „Имитация“. Уверете се, че родителите разбират правилно термина имитация. Често това умение се интерпретира неправилно като се добавя и вербална инструкция. Например, майката споделя, че детето имитира и като му каже „Плесни“ и демонстрира пляскане, то го прави. Но така не може да сме сигурни дали детето имитира това, което вижда или всъщност следва инструкцията, която чува. Имитация, означава детето да наблюдава това, което му показвате и да го възпроизведе, без да сте му казали какво правите. Имитацията може да бъде спонтанна (без инструкция) или по инструкция („Направи така“), с предмет или без предмет (демонстрирано действие с крака, ръце, глава и т.н.). Задължително изследвайте и проучете уменията на детето в тази област, тъй като тя е много важна за неговото развитие.

Отделете време и да разберете повече за проблемните поведения, които детето проявява и за които родителите се притесняват: има ли агресивни прояви, кога и в какви ситуации; осъществява ли очен контакт или по-скоро го избягва; може ли да стои на маса и столче без проява на проблемни поведения за колко дълго време и при какви обстоятелства.

От съществено значение е да не забравите да попитате за това как, с какво, с кого и за колко дълго време детето играе. Какви играчки/предмети харесва? Какво прави вкъщи в свободното си време? Навън? Търси ли родителите си, когато е навън? Има ли интерес/общува ли/играе ли с други деца?

Предвид възрастта на детето, разбира се можете да включите и повече въпроси от различни академични области като четене, писане, математика и др.

Цялата тази информация ще остане за ваш архив и е добра база при писането на доклад, отчет или някакъв документ за детето, както и хубаво доказателство, към което след време да се завърнете и да прочетете от къде сте започнали.

Тук можете да видите бланката, която аз ползвам:


Насоките и съветите в статията не заместват индивидуалните консултации, сесии и супервизии с обучен и сертифициран специалист.