Детето не говори…. Откъде да започна?

Детето не говори…. Откъде да започна?

Невъзможността детето да се изрази какво иска, какво го боли или какво се е случило през деня е сериозна пречка както пред него, така и пред родителите. Дърпането за ръка не винаги може да осигури необходимата комуникация. Представете си, например, че сте навън и детето огладнее, а Вие не носите нещо за хапване – как разбирате желанието му? Представете си, че сте на гости и детето иска някоя конкретна играчка, която не присъства в стаята в момента – как разбирате желанието му? Представете си, че се разхождате и детето иска да отиде на конкретно място, което не е близо около вас – как разбирате желанието му? Това са само малка част от ситуациите, които биха възникнали в ежедневието и биха представлявали големи предизвикателства пред всички. 

Вербалното поведение не е нужно да бъде вокално и всъщност детето Ви вече комуникира – може би се тръшка, плаче, насочва ръката Ви в дадена посока, дърпа, сочи с цяла длан или подава предмет. Нашата цел обаче, е да направим тази комуникация функционална и разбираема за околните, а не само за най-близките. Ето с какво да започнете:

  • Имайте контрол над нещата, които детето харесва. Можете да използвате прозрачна кутия с капак, който детето не може да отвори или Вие да държите предпочитаната играчка.
  • Изчакайте детето да Ви погледне. Ако не отправя поглед към Вас, доближете харесваната играчка до очите си и в момента, в който Ви погледне – веднага му дайте играчката.
  • Като следваща стъпка освен поглед, изисквайте посочване към желания предмет. В началото ще трябва да помагате на детето като оформяте ръката и показалеца в посочване или моделирате жест. В бъдеще започнете да отдръпвате помощта.
  • Крайната цел е разбираема и по-богата комуникация, така че въведете алтернативна система (картинки, жестове, устройство) или ако детето има някои срички и думи, съсредоточете се върху оформянето им във вокални искания.

            Комуникацията е процес и отнема време, но колкото по-организиран и интензивен е този процес, толкова по-бързо ще се стигне до желаната комуникация и ще се преодолеят проблемните поведения, чиято функция е достъп до нещо желано. Ако детето няма желание да комуникира и не го прави, не чакайте това да се случи от само себе си, а действайте и организирайте на ден десетки ситуации, в които да му предоставяте възможности за това.

 


Насоките и съветите в статията не заместват индивидуалните консултации, сесии и супервизии с обучен и сертифициран специалист.